Udviklere får snart flere penge ved salg af PC-spil fra Microsoft Store

Vil man støtte en særlig udvikler, skal man være opmærksom på hvilken salgsklient man benytter sig af. Der er stor konkurrence på markedet, med adskillige udbydere af digitalt salg af PC-spil. Microsoft prøver derfor nu at appellere til bevidste gamere, ved at hæve det beløb, som går direkte til en udvikler, når et PC-spil bliver købt via Microsoft Store.

Den officielle udmelding kom via Xbox-bloggen før weekenden, og er blevet yderligere uddybet af Sarah Bond på LinkedIn, som er Head of Game Creator Experience & Ecosystem hos Microsoft. Den korte historie er, at fra den 1. august 2021, vil Microsoft give 88% af salget til udvikleren, mod de nuværende 70%.

Sarah Bond siger således i sit opslag på LinkedIn:

“Having a clear, no-strings-attached revenue share means developers can bring more games to more players and find greater commercial success from doing so.”

De samme ændringer vil blive indført for salg af spil på Xbox-konsoller i løbet af 2021, men dette er der endnu ikke fastsat en dato for endnu.

Som en der selv foretrækker at købe spil digitalt, og både er i besiddelse af en Xbox og PlayStation, så er jeg ikke i tvivl om, at min samvittighed godt kan få mig til at købe digitale spil på Xbox, frem for at at bladre kataloget igennem på PlayStation Store. Selvom Steam stadig er dominerende på PC-markedet, så vil jeg på alle måder også opfordre PC-gamere til, at finde den udbyder som giver flest penge til dem der har svedt med udviklingsprocessen.