Ubisoft siger at Far Cry 6 ikke bliver politisk

Hvis du så præsentationen af Far Cry 6 før weekenden, så kunne du fristes til at tro, at Ubisoft havde mere på hjerte end simple action-sekvenser med bulder og brag. Det var endda værd at spekulere over, om Ubisoft mon havde en særlig holdning til hvordan samfundet fungerer i et land som Cuba.

Under udviklingen af spillet, har Ubisoft Toronto interviewet ægte guerilla-krigere, for at blive inspireret til hvordan historien skulle fortælles. Alligevel mener Navid Khavari, spillets narrative director, ikke at der er en politisk agenda med Far Cry 6. Han fortæller således i et interview med TheGamer:

“[…] it wasn’t that we felt we had to do Cuba, we realised it’s a complicated island and our game doesn’t want to make a political statement about what’s happening in Cuba specifically.”

Så siger vi det.

Det er pudsigt hvordan Ubisoft insisterer på at undvige alle påstande om den slags. De kom også i søgelyset på lignende præmisser med Far Cry 4 og 5, som hver især fandt sted i fiktive fortolkninger af henholdsvis Yemen og Montana, USA. Begge spil havde rig mulighed for at efterlade virkelig solide indtryk med formidlingen af sine respektive historier, men formåede også at gå i en bue udenom de presserende spørgsmål omkring eventuelle agendaer.

Jeg er selv helt pjattet med Far Cry-serien, men det er oftere for det solide gameplay, end for en decideret fængende historie. Jeg frygter med denne udmelding fra Khavari, at formidlingen i Far Cry 6 bliver lige så kujonagtig som sine forgængeres ditte.

Jeg tror dog stadig det bliver et sjovt spil.