Streamere sprang køen over da Path of Exile Ultimatum-udvidelse kom online

Grinding Gear Games er godt i gang med udviklingen af Path of Exile 2. Det betyder dog ikke, at det første Path of Exile står stille eller ikke vedligeholdes. Før weekenden blev Ultimatum-udvidelsen nemlig sluppet løs, men hvad der kunne have været “almindelig” ærgelse, over en lang kø for spillere der ville tage del i løjerne, har nu udviklet sig til afsindigt dårlig PR-omtale.

Udvikleren havde nemlig allieret sig med et væld af streamere, som skulle promovere den store udvidelse. Mange af disse streamere oplevede dog, ligesom den gængse gamer, at de sad fast i et køsystem til spillet, og derfor ikke havde noget at fremvise til dem der måtte følge med på deres respektive kanaler. Det kunne Grinding Gear Games åbenbart ikke have, så de sørgede for at disse streamere kom forrest i køen, og efterlod da de almindelige dødelige i den håbløse kø.

Alt dette kom frem på Path of Exiles Subreddit (spottet af EuroGamer) og utilfredsheden er ikke til at tage fejl af:

“Instead of offering viewers something to watch while they waited, it offended all of our players who were eager to get into the game and weren’t able to, while instead having to watch others enjoy that freedom.”

Noget af det appellerende ved streamere er, at de “i nogen grad” afspejler alle os andre. Den illussion brister, når de får en anden og bedre spiloplevelse, end hvad dem der betaler for produktet oplever. Det skaber en skævvridning, som helt forståeligt har bragt Grinding Gear Games i fedtefadet.

De har dog også givet udtryk for, at det ikke er en praksis de kommer til at benytte sig af igen. Hvis en spiludgivelse ikke fungerer ved udgivelse, så er det ikke fair, hvis den lader til at fungere for “nogle”. Grinding Gear Games lader til at have lært lektien, og Ultimatum-udvidelsen burde være til at tilgå, på lige vilkår, for alle.

Er du i tvivl om hvad Path of Exile: Ultimatum går ud på, så forklarer nedenstående trailer det ganske fint: