Six Days in Fallujahs “procedural Architecture” ser vanvittig intens ud

Såkaldt “Procedural Level Generation” er ikke ny teknologi i gamingsammenhæng. Det går ud på, at når du starter et spil op, så bliver den forestående bane bygget ud fra et tilfældighedsprincip, med henblik på at to spillere aldrig skal få den helt samme oplevelse. Der kan være nogle nøgleområder, som skal være tilstede og identiske for hver gang. De øvrige omgivelser bliver dog konstrueret med en tilfældighed, som får et spil Banko til at kigge misundeligt.

Konceptet bliver også en integreret del af militær-shooteren Six Days in Fallujah. Her kaldes det “Procedural Architecture”, hvor alt fra hele nabolag til entrépartiet i en lejlighed altså bygges tilfældigt for hver spiller. Tanken bag dette forklares i den nyudgivne trailer, hvor veteraner forklarer, at “house clearing” er noget for sig selv, da man aldrig ved hvad man går ind til.

Den følelse vil Six Days in Fallujah altså forsøge at simulere, og efter et kig på traileren, må jeg indrømme at jeg er solgt. Se selv herunder:

Det er længe siden jeg har været spændt på en militær-shooter, da jeg ofte synes de har tendens til at virke som generiske kopier af hinanden. Med denne tilgang til banedesign, er jeg dog blevet ekstra opmærksom på Six Days in Fallujah.

Jeg får en særlig følelse i baghovedet, hver gang jeg lærer noget nyt om Six Days in Fallujah. Jeg håber og beder til, at det kan leve op til et andet ikonisk militær-shooter-spil, som også prøvede grænser af for hvordan man formidler intense historier fra livet som soldat.

Det spil er Spec Ops: The Line.

Hvis du har spillet Spec Ops: The Line, så er du udmærket klar over hvilke forventninger jeg har til Six Days in Fallujah.

Victura Game Studio meldte for nyligt ud, at spillet ikke kan løbe fra at kaste et par politiske budskaber af sig. Det gjorde Spec Ops: The Line bestemt også, og det spil står stadig friskt i min erindring, som en af mest provokerende og grænseoverskridende spiloplevelser på kloden. Jeg har derfor et mildt håb om, at Six Days in Fallujah kan give en tilsvarende rusketur, med et par metaforiske mavepustere og hjertestop undervejs.

Six Days in Fallujah er sat til udgivelse i slutningen af 2021.