Six Days in Fallujah-udgiver anerkender at spillet bliver politisk

Har du nogensinde hørt om et spil med krigstema, hvor der ikke har været skyggen af politisk agenda, omkring den krig der danner rammerne for fortællingen? Nej, heller ikke mig. Indtil for nyligt var det ellers ambitionen for Six Days in Fallujah, som lader spilleren opleve nogle af de mest blodige ildkampe fra Irak-krigensom startede i 2003. Spillets historie er baseret på øjenvidneberetninger fra både veteraner og civile, som var tilstede under disse begivenheder.

Medio februar 2021 fortalte topchefen fra udgiverfirmaet Victura, Peter Tamte, i et interview med Polygon, at Six Days in Fallujah på ingen måde ville forcere politiske budskaber i spillet. Målet var blot at skildre de komplekse og kontroversielle beslutninger der blev truffet og handlinger der blev udført under krigen. Det var en udmelding han følte var nødvendig at komme med, efter annonceringstraileren skabte heftig debat:

Victura har nu officielt ændret synspunkt. I et Tweet på udgiverens Twitterkonto, meldes det ud, at de hændelser der genskabes i Six Days in Fallujah, bliver “uadskillelige fra politik”:

Spillets narrativ lader altså ikke til at være ændret. Det er stadig gennem interviews og vidneudsagn, at spillets sekvenser er blevet skabt. Det klæder dog virkelig Victura, at anerkende at et spil af den kaliber, ikke kan flyve under radaren, hos de mennesker der har lidt under krigens eksistens, og de politiske beslutninger der er truffet forud for dette punkt i verdenshistorien.

Six Days in Fallujah udvikles af Highwire Games, og er sat til udgivelsen i slutningen af 2021 på PC og konsoller.