Ratchet & Clank: Rift Apart får en masse accessibility-muligheder

Flere og flere udviklere går op i, at gøre deres spil tilgængelige for et publikum som kan besidde en eller flere former for fysiske handikap. Senest har The Last of Us II fra Naughty Dog markeret sig som et pragteksemplar af et spil, når det kommer til inklusion for synshæmmede.

Insomniac Games lader til at have kigget Naughty Dog over skulderen, da de nu har annonceret de accessibility options, som deres kommende Ratchet & Clank: Rift Apart vil indeholde.

Det er en yderst omfattende liste, som inkluderer forskellige former for auto aim, et væld af muligheder for at justere på spillets farver, adskillige handlinger der kan udføres både ved enkelte knaptryk eller ved at holde en knap nede, og meget mere til. Man kan også justere hvor meget PlayStation 5’s Dual Sense-controller skal gøre brug af sin haptiske feedback og adaptive triggers, såfremt de funktioner ikke gør noget godt for spilleren.

Det er helt klart de færreste funktioner jeg kommer til at gøre brug af, men hvad end der kan gøres, for at kunne give flere mennesker nogle gode spiloplevelser, bør helt bestemt tages imod med kyshånd.

Ratchet & Clank: Rift Apart udkommer eksklusivt til PlayStation 5 den 11. juni.