Muslimsk forening i USA ønsker Six Days in fallujah bandlyst

Six Days in Fallujah går igennem noget af en shitstorm for tiden. Først var de nødt til at omtænke måden spillet bliver omtalt, i forhold til spillets politiske budskaber, og nu er The Council on American-Islamic Relations (CAIR) ude med riven.

CAIR er den største forening for muslimer i USA, og de har officielt meldt ud, at de ønsker at Valve, Microsoft og Sony ikke skal sætte Six Days in Fallujah til salg på deres platforme, når det engang udgives.

Foreningen kalder spillet for en “Arab murder simulator” der glorificerer den vold der tog livet af 800 irakiske civile, retfærdiggør den ulovlige invasion af Irak og fremmer islamofobiske narrativer.

Research and Advocacy Coordinator, Huzaifa Shahbaz, har givet følgende udtalelse:

“We call on Microsoft, Sony and Valve to ban their platforms from hosting ‘Six Days in Fallujah,’ an Arab murder simulator that will only normalize violence against Muslims in America and around the world.”

Spillets historie tager udgangspunkt i de voldsomme ildkampe som fandt sted i Fallujah i 2004. Man får både mulighed for at spille som en amerikansk soldat, der skal overleve de urbane omgivelser, og en irakisk familiefar som bestræber sig på at få sin familie i sikkerhed. Highwire Games, som står for udviklingen, har gennemført interviews med overlevende fra konflikten, og det er deres øjenvidneberetninger, som spillets forløb er baseret på.

Jeg tvivler på at CAIR’s udmelding kommer til at påvirke hverken Sony, Microsoft eller Valves nuværende holdning til spillet. Jeg tror snarere at CAIR medvirker til at skabe opmærksomhed om spillet.

Om Six Days in Fallujah reelt kommer til at indeholde islamofobiske budskaber, formålsløse mord på civile eller andre af de elementer som CAIR anklager spillet for, ved vi ikke endegyldigt før spillet er udgivet. Jeg synes derfor også det er en vovet udmelding, når man på den måde dømmer et ufærdigt produkt. Ender CAIR dog med at have ret, og at Six Days in Fallujah bliver en usmagelig omgang amerikansk militær-propaganda, så må spillet modtage en passende udskamning til den tid.

Det tyder dog allerede på, at det bliver en intens oplevelse, med spillets Procedural Architecture-teknologi.