Min hjerne stritter imod tanken om Diablo II på konsol

I slutningen af forrige uge kunne Blizzard løfte sløret for Diablo II: Resurrected; en genoplivning af et af de mest populære spil nogensinde, med opdateret 3D-grafik og små quality of life-forbedringer, som, efter Blizzards eget udsagn, vil føles og spille fuldstændig som den originale udgivelse fra 2000. Annonceringen blev fulgt til dørs med nedenstående trailer, som selv den mest robuste dæmning ikke ville kunne afholde nostalgikeres mundvand fra at oversvømme deres lokalområde:

Jeg tør kun gisne om hvor mange timer jeg har spenderet med Diablo II, både på min egen daværende PC, samt i de komfortable sæder der var at finde på “de go’e gamle” netcafeer dengang.

Udover en obligatorisk udgivelse på PC, så finder D2:R også vej til konsollerne. Udover at spillet altså vil kunne afvikles med en controller, så tilbydes der også cross save progression, hvilket betyder at du kan stoppe din spilsession på en PC, og fortsætte hvor du slap på for eksempel din Xbox eller Nintendo Switch. Det er ren gamingmagi, som lige så stille er ved at blive en standard for nye udgivelser. Ja, spillet skal købes separat til hver platform, så det koster altså lidt ekstra, hvis man skal nyde godt af den feature.

Men hvordan kommer spillet så til at føles med en controller? Tja, jeg er på forhånd en anelse bekymret. Som jeg nævnte tidligere, har Blizzard meldt ud, at spillet vil føles som det gjorde i sin originale form. Tager man de lyserøde briller af, så kan man ikke helt se bort fra, at selvom spillets gameplay var banebrydende for sin tid, så føles styringen i dag ganske stiv, omend funktionel – i hvert fald set fra et nutidigt perspektiv.

Kigger man i stedet på efterfølgeren Diablo III, er der langt mere flydende bevægelser i både figurers bevægelser og det overordnede gameplay. Dette blev konverteret til konsolterritorie med så overlegen autoritet, at jeg selv dedikerede mig til at spille på PlayStation 3, og senere PlayStation 4, da eventyret i Sanctuary, for mit vedkommende, blev nydt i langt højere grad fra sofaens komfort.

Diablo III er langt bedre på konsoller, end det har nogen ret til at være.

At Blizzard, og deres allierede venner fra Vicarious Visions (udvikleren bag Crash Bandicoot: N.Sane Trilogy og Tony Hawk’s Pro Skater 1+2, red.), vil få den stive og outdatede styring fra Diablo II konverteret til en controller, hvor det forsikres at spillets old school-feel vil forblive intakt, lyder i mine ører som en noget tvivlsom ambition. Konsolversionerne af Diablo III introducerede et intuitivt rullefald, som kunne få den spilbare figur ud af klistrede situationer, men dette bliver med garanti ikke inkluderet i D2:R.

Med tanke på at Blizzard ramte plet med Diablo III på konsollerne, og at Vicarious Vision gjorde et fænomenalt stykke arbejde med Crash Bandicoot og Tony Hawk, er jeg forberedt på, at min bekymring kan blive gjort til skamme.

Jeg finder i hvert fald ud af det inden året er omme, da Diablo II: Resurrected er sat til udgivelse i 2021.