Ingen “crunch” hos Insomniac Games under arbejdet med Ratchet & Clank: Rift Apart

Alt for ofte hører man historier, om spilstudier der presser deres medarbejdere til at arbejde nærmest umenneskelige timer hver uge for at imødekomme deadlines; et fænomen der omtales “crunch”. Derfor er det både overraskende og forfriskende, at et par udviklere hos Insomniac Games har fundet vej til Twitter for at prale af tilstandene hos deres arbejdsgiver.

Game designer Grant Parker fortæller at han aldrig arbejdede mere end 40 timer om ugen, hvilket er standarden hos de fleste amerikanske firmaer:

Parker nævner i et opfølgende tweet, at hans ledere var yderst aktive i deres bestræbelser på at holde arbejdstiden nede, og især se til at Parker ikke blev udbrændt. Som han også selv understreger, så er det blot hans opfattelse af forløbet. Hans animator-kollega Lindsay Thompson nikker dog genkendende til Parkers udmelding:

Hun har ligeledes heller ikke oplevet skyggen af crunch, og følger også sin udmelding op, med at rose ledelsen for deres arbejde med at overholde dette for samtlige medarbejdere. Thompsons udmelding er naturligvis også personlig, men det er hendes klare indtryk, at oplevelsen har været gældende for hele medarbejderstaben hos Insomniac Games.

Den slags solstrålehistorier er vigtige at få frem, som et budskab til andre udviklere om, at det godt kan lade sig gøre at færdiggøre et storstilet AAA-spil, uden at tvinge medarbejderne ud i nedbrydende overarbejdstimer. Slutresultatet har i hvert fald ikke taget skade af det gode helbred hos det arbejde folk hos Insomniac Games, hvilket vores anmeldelse af Ratchet & Clank: Rift Apart er et tydeligt tegn på.