BioWare og EA har trukket stikket på videreudviklingen af Anthem

For lige over to år siden udkom BioWares ambitiøse sci-fi multiplayer-shooter Anthem. Spillet vakte ikke ligefrem begejstring, hverken blandt anmeldere eller gamere, grundet sit repetitive gameplay, utilfredsstillende shooting-mekanikker og generelle målløshed i historie og missioner. Både BioWare og udgiveren Electronic Arts så dog et potentiale i spillet, og lovede derfor at der ville blive rettet op på problemerne, med en udviklingsprocess der skulle starte fra bunden, med en senere udgivelse kaldet “Anthem Next”.

En behersket optimisme blandt de gamere der havde dedikeret sig til spillet, men alt håb om en retfærdiggjort genoplivning, er nu blevet lagt i graven. Således skrev studio director, Christian Dailey, på Anthems officielle site i sidste uge:

In the spirit of transparency and closure we wanted to share that we’ve made the difficult decision to stop our new development work on Anthem (aka Anthem NEXT). We will, however, continue to keep the Anthem live service running as it exists today.

– Christian Dailey

Anthems servere vil altså forblive åbne, men yderligere udvikling og opdatering til spillet, er hermed helt og aldeles blevet indstillet. Hvor længe spillet forbliver online, er naturligvis ikke til at forudse, men det er nok et spørgsmål om tid, før den sidste jetpack bliver slukket.

I narrer ingen, BioWare – Det her er alt andet lige Anthems dødsdom.

I samme indlæg fortæller Dailey også, at særligt COVID-19 har haft indflydelse på beslutningen. Arbejdet hjemmefra har stresset udviklerholdet unødigt, og har medført at BioWare som studie, ikke har kunnet give spillet den opmærksomhed det har fortjent. Spørgsmålet er så også, om Anthem overhovedet stod til at redde, efter den noget brogede lancering i starten af 2019.

Det er dog langt fra umuligt at finpudse et spil efter udgivelse, for så at se populariteten stige. Et af de bedste eksempler fra nyere tid er Final Fantasy XIV, som først udkom i 2010, hvor de fleste overskrifter nævnte forvirrende gameplay, rodede menuer og en generelt usammenhængende oplevelse. Spillet blev gentænkt nærmest fra bunden, og genudgivet i 2013 under titlen “A Realm Reborn”, og er i dag blandt de mest populære MMO-spil på markedet.

BioWare skifter nu fokus, så de kan give de kommende Dragon Age og Mass Effect-titler fuld opmærksomhed.