BioShock 4 søger writer til en “open world setting”

Det er over otte år siden det sidste spil i BioShock-serien blev udgivet. Med BioShock, BioShock 2 og BioShock Infinite har serien etableret sig som en kreativ, dyster og hæsblæsende FPS-oplevelse. Det er i hvert fald en serie, som jeg i tide og utide hylder for sit bidrag til genren.

I skrivende stund er BioShock 4 under udvikling hos Cloud Chamber. Vi ved desværre forbavsende lidt om titlen, men et jobopslag hos udvikleren giver en smule information, som det dog er lidt svært at have en endegyldig holdning til.

De søger nemlig en “Senior Writer”, som skal kunne bidrage med ideer til karakteropbygning, narrative elementer og missionsindhold. Disse er naturligvis ikke overraskende opgaver til stillingen. Hvad der derimod fanger opmærksomheden, er nedenstående sætning fra opslaget:

“We’re hoping to find someone who can weave impactful, character-driven stories in an open world setting.”

Med den formulering kan det altså tyde på, at BioShock 4 søger en mere open world-tilgang til spillet, end hvad der tidligere har været tilfældet.

De to første BioShock-spil fandt sted i undervandsbyen Rapture, hvor der af gode grunde var ret snævre korridorer at bevæge sig i. BioShock Infinite løftede eventyret op i himlen, til den svævende by Columbia, som til trods for sin bragende udsigt og blå himmel, også var en lineær oplevelse.

Om jobopslaget indikerer at BioShock 4 vil have en åben verden, som vi for eksempel ser det i Far Cry-serien, er endnu ikke til at sige. Personligt har jeg intet problem med at BioShock har haft lineære forløb, da de har været fremragende skruet sammen. Det er dog en interessant tanke at lege med, især i betragtning af at intet er annonceret vedrørende spillets setting endnu.

Vi afventer spændt mere information om fremtiden for den ikoniske FPS-serie.