Balan Wonderworld håber at kunne redde ansigt med en day 1 patch

Før Bird of Play gik i luften, var vi ret aktive på vores Facebook-side. Et af de opslag vi lavede dengang omhandlede platformeren Balan Wonderworld fra Balan Company og Sqaure Enix. Og det var desværre ikke just positivt. Det drejede sig om den tilgængelige demo, som på alle måder var forvirrende, usammenhængende og, ret beset, noget tung at danse med.

Spillets producer, Noriyoshi Fujimoto, er åbenbart klar over, at der ikke ligefrem var bred begejstring for det farverige eventyr. Han har i hvert fald forsøgt at sætte nogle ord på ambitionerne for spillet, i håb om at få skeptiske gamere med på hans tankegang.

Fujimoto understreger at der et blevet lyttet til kritikken, hvilket naturligvis er en god ting. Til gengæld er det afsindigt tåkrummende, at læse hans egen analyse af hvilke budskaber og oplevelser der ligger gemt bag pastelfarverne og fyrværkeriet. Han går i dybden med flere af spillets kapitler, og udpensler direkte hvor meget han synes man skal sympatisere med og relatere til flere af spillets figurer.

“Some of you may have realised that there are different themes behind the worries and sadness facing each of the 12 characters. Personally, I can’t help but feel as though they’re all relevant to my own personal experiences, or things that I may experience in the future.”

Hvis en metafor skal forklares i en hel artikel, så er det bare ikke en særlig god metafor.

Ikke desto mindre, så melder opslaget også ud, at der vil være en ganske fyldig day 1 patch klar på spillets lanceringsdag. Den vil angiveligt gøre noget ved kamerastyring, manøvrering af den spilbare figur og den overordnede sværhedsgrad.

Om det er nok til at gøre Balan Wonderworld væsentligt mere appellerende, end hvad den tvivlsomme demo kunne præstere, finder vi snart ud af. Spillet udkommer den 26. marts til PC, Nintendo Switch, Xbox One, X og S, samt PlayStation 4 og 5.