Anmeldelse: Altered

Nogle gange skal det være udramatisk. Ingen sjælevridende historier, ingen bloddryppende sværdkampe, ingen maskingeværsalver eller løfter om skæbne. Altered byder i stedet på et grafisk simpelt puslespil. Spillet er udviklet af de danske brødre Daniel og Niels Bross under studienavnet Glitchheart.

Den grafiske stil henleder tanken på en visualiseret sjælerejse, som symboliseres af den lysende kugle. Gennem rejsen kommer man til forskellige klokker, som repræsenterer hver deres puslespil. Min indre meta-analytiker forestiller sig at de forskellige puslespil repræsenterer udslagsgivende situationer fra det levede liv, som man fra sjælerejsens perspektiv, forholder sig til på et symbolsk plan.

“Oververdenen”, hvor man som sjæl rejser rundt i sit livs labyrint og finder øjeblikke

Det grundlæggende mål i spillet, er at få den styrede figur fra start hen til klokken. Man kan bevæge sig som et tårn i skak og så er det bare om at komme i gang. Men lige som reglerne i skak er simple, så er selve spillet en mere kompleks størrelse. De forskellige figurer har forskellige egenskaber, som gør at de interagerer med omgivelserne på hver deres måde. Meta-analytikeren siger: de forskellige aspekter af vores personlighed fremhæver forskellige sæt af kompetencer. Når en situation trækker et aspekt frem, bliver det aspektets kompetencer, der anvendes i situationen.

“Norne”-figuren, som kan strække nogle massive arme i kompassets retninger.

Den første figur, er Nornen. Den kan strække sine tunge arme i to retninger og tre længder. Det betyder så at man kun kan strække den ene arm til enten højre eller venstre og den anden arm enten op eller ned. De tunge arme gør at de i hele deres rækkevidde tæller som “at ligge på brættet”. Og ja, falder man ud over brættet, starter man forfra. Mit første indtryk af figuren var: “Den er GODT nok grimmer!”. Mit andet indtryk af figuren var: “Den er godt nok STADIG grimmer!”. Jeg tror du kan gætte dig til de efterfølgende indtryk.

Nornen virker meget som en figur, der symboliserer de fysiske aspekter af ens personlighed. Direkte kontakt og rækkevidde henleder tanken på mine egne arme, som jeg kan strække til en begrænset rækkevidde. Og jo længere jeg rækker ud, des mere fylder jeg. Dette kan også være et problem, eftersom jeg eksempelvis ville finde det udfordrende at gå gennem en dør med armene strakt ud til hver side. Og nej, figuren kan ikke dreje om sig selv, så den er lige så udfordret i forhold til døre.

Der er også knapper at skulle aktivere, helst i den rette sekvens

Den næste figur, man løber ind i, hedder Seeker og kan det samme som Nornen. Og så alligevel ikke. De lysende gule arme har nemlig ingen substans, om end de har samme rækkevidde som Nornens. Jeg måtte da også lige nogle ture i suppen, før jeg fattede finten. Manglen på substans gør blandt andet ovenstående bane til lidt af en issekradser! Den her figur synes jeg er rigtig fin. Dens substansløse arme gør det endnu mere vigtigt at tænke mange træk både frem og tilbage. Derfor bliver et vel løst puslespil også dét mere tilfredsstillende!

Netværks-figuren “Seeker”, har lidt mindre substantielle arme end Nornen

Fra meta-analytikerens studie lyder en sagte men velment kommentar om at Seeker og dens flyvende stempler, repræsenterer relationer. Man flytter både sig selv og dem man er med, men ingen holder fysisk fast i hinanden. Men selv om man ikke rører hinanden, kan man stadig holde hinanden oppe.

Den sidste af de figurer jeg vil omtale lige nu, er Guard. Den opfører sig meget anderledes end de to foregående, idet den anvender de mærkelige klodser du kan se på billedet. De tre klodser med cirklen ovenpå, kan skubbes rundt og låses sammen. Når man aktiverer Guard, låser han alle klodser sammen, som rører ved hinanden i de fire spil-retninger. Lige som med Seeker, skal man virkelig tænke tre skridt frem, minimum! Det kan godt være at den form du lige har lavet med klodserne, virker her og nu, men kan du lave den om, så den også kan bruges til det næste træk? Eller skulle du måske have lavet den helt anderledes fra starten af? Av min hjerne!

Den tredje figur, “Guard”, med sine elektromagnetiske skjolde og klodser

Det spændende ved Guard, er at man kan lave meget anderledes former og strukturer ud af klodserne. Samtidig har det også sine egne udfordringer, fordi en formation kan være svær at bryde. Til gengæld kan man lave formationen lige så kompleks man vil, ud fra antallet af klodser. Inden meta-analytikeren går ud i forårssolen, vælger han at pointere at Guard lader til at symbolisere den menneskelige forandring. Man kan forme sig selv efter situationen, men det tager tid, plads og omtanke.

Der er naturligvis flere spilbare figurer i Altered, men det hele skal jo ikke spoiles her.

I sin helhed er Altered et rart, men udfordrende puzzlespil. Kompleksiteten er høj og meget varieret, både grundet de forskellige figurer, men også hvilke interaktioner banen kræver. Hvis du er til dén slags, så skal du helt klart gribe fat i spillet, dæmpe lyset og hygge derudaf. Jeg selv finder spillet underholdende på meget rolig måde, samtidig med at jeg tydeligt kan mærke et “drive” efter at løse den næste bane. Jeg har ikke omtalt alle figurerne, men af de tre jeg har nævnt, er Seeker klart min favorit, måske fordi den er så irriterende meta-agtig.

Altered udkom den 12. marts 2021 på Steam og er spillet på PC. Hvorvidt andre platforme kommer til at modtage spillet, vides endnu ikke.