Aldrig har jeg været så forvirret over en demo-annoncering som med Resident Evil Village

I går aftes fandt en større Resident Evil Village-præsentation sted. Blandt annonceringerne var to demoer, som bedre vil repræsentere det endelige spil, end hvad der var til fældet med den PlayStation 5-eksklusive “Maiden demo”. Til gengæld er det lidt en rodet affære med demoens tilgængelighed, da de to versioner har både konsoleksklusivitet, tidsbegrænsninger og forskellige datoer. Jeg vil her prøve at forklare hvordan det hænger sammen, men jeg er ikke helt sikker på det kommer til at give mening.

Lad os starte med hvornår Resident Evil Village-demoen rent faktisk bliver tilgængelig:

Fra den 2. maj kl. 02:00 og til den 3. maj kl 02:00, kan man spille Resident Evil Village-demoen på samtlige tilgængelige platforme. Jeg forstår dog ikke helt, om det er i dette tidsrum man kan downloade demoen, eller om det rent faktisk kun er i dette tidsrum den vil være spilbar. Dertil kan man maximalt spille i 60 minutter, så hvis du dør adskillige gange, kan du altså risikere at gå glip af en del.

Det bliver endnu mere forvirrende.

På PlayStation bliver Village-demoen tilgængelig endnu tidligere, nærmere bestemt på søndag den 18. april fra kl. 19:00 til den 19. april kl. 03:00. Den kan dog maximalt spilles i 30 minutter. Denne version har blot et vindue på 30 minutter, før man bliver meldt ud af oplevelsen.

Og nu stikker det helt af.

En helt anden demo, som fokuserer på Castle-delen, bliver tilgængelig på PlayStation fra den 25. april kl. kl 19:00 til den 26. april kl. 03:00. Igen er der et loft på 30 minutters spiltid.

Capcom har uddybet eventuelle tvivlsspørgsmål, med denne håbløst unødvendige sætning:

“Users who download the full Resident Evil Village Gameplay Demo do not need to download the early access version separately.”

Som jeg har forstået det, så bliver “the full Resident Evil Village Gameplay Demo” først tilgængelig til maj, men venter man med at downloade den, på PlayStation vel at mærke, er det så ikke nødvendigt at downloade de to early access-demoer, som altså bliver tilgængelige først?

Hvad i alverden foregår der?

Hvorfor ikke bare lave en demo, der slutter er bestemt sted, og som man kan spille igen og igen? Hvorfor er disse restriktioner nødvendige? Hvorfor er udmeldingerne formuleret så jammerligt? Hvorfor overhovedet lave konsoleksklusivitet på en demo?

Risikoen for at jeg glemmer at være foran min PlayStation i demo-perioden er ret høj, og det virker besynderligt at forlange, at gamere skal hive aflåste tidsrum ud af sine kalendere, for at prøve kræfter med en brøkdel af et færdig produkt. I ren og skær trods, vil jeg derfor aktivt undlade at spille den demo.

Jeg vil meget hellere glæde mig til at få det færdige spil i hænderne, som jeg kan spille så lang tid jeg vil.

Hvis du kan læse noget ud af demo-annonceringerne, som jeg ikke har formået at få med, så må du hjertens gerne oplyse mig i kommentarerne.